Gravel mánia, gravel kerékpárok
A gravel bringázás a kerékpározás legeredetibb formája. Itt szenvedélyes bringások gyűlnek össze, akik közös útvonalakat találnak aszfalton, murván és ösvényeken.
Bármilyen útvonal mehet!. Ez a gravel kerékpárt körülvevő termékekben is tükröződik: új lehetőségeket nyitnak meg, miközben újjáélesztik a kerékpározás gyökereit.
A murvás kerékpár kicsit olyan, mintha visszatérnénk a kerékpározás gyökereihez.
A gravel kerékpároknál a forma követi a funkciót. A megfelelő ismeretekkel és némi háttérinformációval pedig Ön is megtalálhatja a megfelelő kerékpárt és alkatrészeit, amelyekkel gravel (kavicsos) kalandokra indulhat.
Gravel kerékpárjainkat itt találja: GRAVELBOLT
Általános gravel tudással foglalkozó honlapunk, ahol alig használt és újszerű, jóárasított kerékpárokat is találhat: GRAVELBIKES.HU
Térjünk vissza a történet elejére - Hogyan is kezdődött minden...
A mai modern gravel kerékpár története vitatható. Szinte pontosan 100 év telt el a két legnépszerűbb eredettörténet között...
Egyi szerint a gravel (murvás) kerékpározás európai földről indult, mégpedig a 20 század eleji Strade Bianche futamokkal Olaszországban.
Abban az időben a kerékpárversenyeket önmagukban burkolatlan kavicsos utakon rendezték. A murva vagy kavics angol szava, a „gravel” egyáltalán nem szerepelt a névadójában.
A másik verzió szerint 2015 körül indult az első gravel kerékpárok története a GT GRADE kerékpárral Amerikában...
E bringákat úgy tervezték, hogy nagy sebességgel haladhassanak burkolatlan felületeken, így teljesen logikus, hogy ezek a kerékpárok a helyi "kavicsos versenyzés" szcéna örvendetes kiegészítői voltak.
Innentől kezdve ez a régi-új kategória Anglián keresztül terjedt el Európába, és egy kis, elkötelezett közösségben „Adventure Racing Bike” vagy murvás kerékpárként vált népszerűvé.
Miről is szól a gravelezés?
Kinézetre a gravel kerékpárok némileg hasonlítanak a cyclocrossban, más néven CX-ben használt kerékpárokhoz: többé-kevésbé finom váz, jól megkülönböztethető futófelületű abroncsok és országúti kerékpárkormány. (koskormány)
A gravel kerékpárok azonban sokkal kényelmesebben érzik magukat nyílt pályán, mint kanyargós cyclocross pályákon.
A gravelezés gyakran ismételt mottója: az utazás a jutalom. A gravel nem arról szól, hogy körről körre lovagoljunk egy megjelölt pályán. Ebből a szempontból ez a szabadság két keréken definíciója, egy olyan kaland, amelyet csak kerékpáron élhet át.
Ezzel a kerékpárral szinte bármilyen talajon át lehet haladni: aszfalton, murván, gyalogutakon és göcsörtös járatokon.
A gravel kerékpározásra nem vonatkoznak ugyanazok a szigorú szabályok, amelyek az országúti kerékpározást és az enduro kategóriát övezik.
Ez a fajta kerékpározás a tiszta szabadságról szól – éppúgy a kerékpárodon, mint a képzeletedben.
Hogyan ismerhetem fel a gravel kerékpárt?
A gravel kerékpárok egyik legszembetűnőbb tulajdonsága az országúti kerékpárokhoz képest a jóval szélesebb gumiabroncsok megjelenése. Ez bizonyos mértékű hézagot igényelnek a vázban és a villában, hogy a legmagasabb profilú abroncsok megfelelő teret biztosítsanak a működéshez. A gumiabroncs szélessége kerékpártól függően némileg 35 és 50 milliméter között változik.
A másik fontos, de kevésbé észrevehető jellemző a murvás kerékpár geometriája.
A tengelytávnak meglehetősen hosszúnak kell lennie a sima futás érdekében, és a fejcső szöge viszonylag lapos, hogy növelje a biztonságot lejtmenetben. A lánctartók viszonylag hosszúak, ami segít az igényesebb terepen is. Az alsó konzol is meglehetősen alacsonyan ül, ami segít a stabilitás biztosításában egyenetlen utakon is.
Az üléspozíció leginkább egy állóképességi vagy túrakerékpárokéhoz hasonlítható: valamivel függőlegesebben van elhelyezve, és nem az aerodinamikára, hanem a nyeregben töltött hosszú napokra tervezték.
Felszereltségüket tekintve a tárcsafékek kiváló lassítóképességük miatt alapfelszereltségnek számítanak a murvás kerékpárokon.
A hajtáslánc pedig ma már egyre inkább tiszta murvás csoportkészletekből áll, például a méltán piacvezető SHIMANO GRX.
A gyártók az újabb "divat" szerint sok kerékpáron elől egysebességes hajtóművet szerelnek fel, amelyek csak egy lánctányérral, de széles fogkiosztású kazettával rendelkeznek (pl. 11-48T) . Ez előnyöket jelent a súly, a karbantartás és az elegáns esztétika tekintetében, és szélessávú átviteli aránya miatt sok régióban teljesen elegendő.
Egyes helyeken azonban két első lánckeréknek megvannak a maga előnyei, például a Bükkben, Mátrában Alpokban, ahol nagyon hosszú, meredek emelkedőkkel és lejtőkkel is találkozhatunk.
Mik a gravel kerékpár előnyei?
Mi a legjobb a murvás kerékpárban: többé nem kell aggódnia az útvonalválasztás miatt. A változó útviszonyok az útvonalon nem korlátozóak, inkább hívogatóak.
Ahol az országúti kerékpárosok feladják a folytatást, hogy megóvják bringájukat és a kerekeket a repülő kavicsoktól vagy ahol a hegyi kerékpárosok allergiás reakciót kapnak az aszfalton, na innen kezdődik a kaland a murvás bringások számára.
Egy gravel kerékpáron teljesen mindegy, hogy az aszfalt hirtelen átadja helyét a laza kavicsnak, vagy a kavicsos út gyökeres szőnyeggé változik. A gravel kerékpárt pontosan az ilyen jellegű felfedezésekre tervezték a túrákon, és ez az, ahol ennek a kerékpárnak a sokoldalúsága igazán érvényesül.
A gravel kerékpár több, mint egy új kerékpárkategória – egyfajta sablont képez, amelyet vágyai és preferenciái szerint használhat.
Sárvédőkkel és világítással felszerelve gyors, robusztus jármű a városi közlekedéshez és a munkába járáshoz – úgymond „kavicsos ingázáshoz”. Bikepacking táskákkal felszerelve ideális útitárssá válik ismeretlen területen.
A tökéletes kerékpár keresése tehát véget ért
A gravel kerékpár sok kerékpár egyben! A gravel kerékpározás a sebesség és a terep találkozása, és arra ösztönzi az embert, hogy elfogadja a kerékpározás abszolút univerzális módját.
Sok kerékpáros számára a megfelelő kerékpár keresése a különféle felhasználásokhoz a gravel kerékpárral zárulhat. Ez egy visszatérés a kerékpározás gyökereihez.
A gravel kerékpár nem követi a kerékpár rajongók „n+1” szabályát. Itt az a kérdés vetődik fel inkább, hogy hány murvás kerékpárt szeretnél birtokolni?